افزایش مقدار گلوکاگون پس از غذا در درمان طولانی مدت با داروی ویکتوزا

 4 اوت 2015- بر اساس تحقیقات جدید، مقدار گلوکاگون پس از غذا در بیماران مبتلا به دیابت نوع  2 که  به مدت طولانی  تحت درمان با داروی لیراگلوتید یا ویکتوزا هستند، افزایش می یابد.

 دراین تحقیق، بیماران بالغی که در مراحل اولیه ی ابتلا به دیابت نوع 2 بوده و با داروی لیراگلوتید  درمان می شوند با بیماران گروه شاهد ( پلاسبو) مقایسه شدند. نتایج این تحقیق موجبات نگرانی بیماران را فراهم نمی کند بلکه به محققان  در درک  بهتر عملکرد این دارو کمک می نماید.

 لیراگلوتید داروی دیابت نوع 2 است که با نام تجاری ویکتوزا بفروش می رسد، این دارو  به کاهش مقدار قند خون و کاهش وزن بیماران کمک می نماید.

این مطالعه توسط محققان بیمارستان Mount Sinai در کانادا انجام گردید. دانشمندان به بررسی تاثیر درمان طولانی با این دارو در 51 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 که بطور متوسط به مدت 2.6سال به دیابت مبتلا بودند، پرداختند.

این افراد در دو گروه تزریق روزانه ی لیراگلوتید یا پلاسبو ثبت نام شدند. درطول سه هفته درمان دوز دارو از 0.6میلی گرم به 1.8 میلی گرم افزایش و سپس تا هفته ی  48 ام ، درمان با دوز  1.8میلی گرم ادامه یافت.

قبل از این تحقیق، آزمایش دو ساعته تحمل گلوکز خوراکی (75 گرم) انجام گردید، سپس این آزمایش در  هفته های 12، 24، 36 و 48 تکرار گردید. چنانچه هموگلوبینA1C  بیماران برابر با 8 درصد یا بالاتر بود، درمان با متفورمین نیز برای آنها  انجام می شد.

محققان دریافتند ترشح  انسولین پس از غذا و پاسخ C-peptide در بیماران تحت درمان با لیراگلوتید بهبود می یابد که نشاندهنده ی نیاز کمتر به تولید انسولین توسط بدن بیمار است. کاهش قند خون پس از غذا نیز دراین  افراد مشاهده گردید.

جالب توجه اینکه ، لیراگلوتید موجب  افزایش مقدار گلوکاگون پس از غذا می شود، این افزایش اولین بار درهفته ی دوازدهم درمان مشاهده شد و تا هفته ی  48 ام درمان همچنان  ادامه داشت.

 البته محققان مشاهده کردند که مقدار گلوکاگون در بیماران تحت درمان  با لیراگلوتید  در دوره ی ناشتا در مقایسه  با پلاسبو پایین تر است.

محققان می گویند: تأثیر داروی لیراگلوتید در  کاهش مقدار قندخون نمی تواند بطور مستقیم  موجب کاهش گلوکاگون پس از غذا شود، تصوری که پیش از این تحقیق در مورد عملکرد  لیراگلوتید وجود داشت. از آنجائیکه گلوکاگون به بدن برای حذف چربیها کمک می کند، با توجه به تأثیر کاهش وزن داروی لیراگلوتید تعجب آور نیست که مصرف این دارو با افزایش گلوکاگون مرتبط باشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که درمان بلند مدت با لیراگلوتید با افزایش گلوکاگون پس از غذا در بیمارانی که به تازگی  به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند، ارتباط دارد. آنها معتقدند برای تایید این یافته ها نیاز به انجام تحقیقات بیشتری  وجود دارد. دانشمندان در ادامه ی این تحقیق، به بررسی تاثیر افزایش گلوکاگون پس از غذا در بیماران تحت درمان با لیراگلوتید خواهند پرداخت.

نتایج این تحقیق درمجله ی  Endocrinology and Metabolism  منتشر گردید.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/aug/long-term-victoza-treatment-in-early-type-2-diabetes-could-increase-hyperglucagonemia-94149133.html